سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شباهت بازیگران

شباهت بنیسیو دل تورو و بهروز وثوقی

همیشه شباهت‌هایی ریز و درشت میان هنرمندان، شباهت بنیسیو دل تورو و بهروز وثوقی خصوصا بازیگران ایرانی و هالیوودی مورد کنکاش مخاطبان و طرفداران این هنرمندان بوده است. مثلا سال‌ها پیش که مهناز افشار تازه بر پرده‌های سینماها دیده شده‌بود و در آغاز راه بازیگری خود قرار داشت، همه از شباهت بی‌اندازه او با گوگوش صحبت می‌کردند. حالا یک هنرمند خلاق پیدا شده که با کلاژ کردن و ترکیب عکس‌ها و تصاویر مختلف، چهره‌های معروف غربی را با سینماگران ایرانی ترکیب کرده است و نتیجه جالبی برهم زده.

بنیسیو دل تورو

بنیسیو دل تورو : Benicio Del Toro

تاریخ تولد : 19 فوریه 1967 سن ژرمن ، پورتو ریکو

بنیسیو دل تورو در سال 1967 در شهر سن ژرمن واقع در پورتو ریکو به دنیا آمد. پدر و مادر وی از وکلای سرشناسی بودند که به واسطه خدمت به جامعه از احترام ویژه ای برخوردار بودند. بنیسیو در دوران دانشگاه به پیشنهاد پدرش در رشته بازرگانی مشغول به تحصیل شد. وی در این دوران می بایست درسی انتخابی در دانشگاه بر می گزید و او نیز تئاتر را انتخاب کرد. دل تورو پس از گذراندن این واحد، چنان شیفته هنر شد که دانشگاه را رها کرد تا به سراغ آموزش بازیگری برود.

پس از گذراندن دوره های مختلف، دل تورو کار خودش را با بازی در نقشهای کوتاه و همچنین حضور در موزیک ویدئوهای مختلف آغاز کرد. وی سپس در نخستین تجربه های سینمایی اش به فیلم « جواز قتل » که یکی از فیلمهای جیمزباند بود پیوست و در نقش منفی این فیلم ظاهر شد. دل تورو در سال 1995 با بازی در فیلم تحسین شده « مظنونین همیشگی » توانست توجهات را به سوی خود جلب نماید و باعث شد جوایز معتبری نظیر ” ایندیپندنت اسپریت » را کسب نماید. دل تورو در سالهای بعد توانست نقشهای مهمتری در سینما ایفا کند که از جمله آنها بازی در کنار جانی دپ در فیلم « ترک لاس وگاس » بود.

اما نقطه عطف دوران بازیگری بنیسیو دل تورو در سال 2000 به سراش آمد. در این سال دل تورو برای بازی ماندگارش در نقش خاویر در فیلم « ترافیک » به کارگردانی استیون سودبرگ توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد را دریافت نماید و حضور خود به عنوان بازیگری مستعد در هالیوود را جشن بگیرد.

یک برادر بزرگتر از خودش دارد که پزشک است.

مادرش را زمانی که 9 ساله بود از دست داد.

پدر و مادرش اصرار داشتند تا او در دانشگاه حقوق بخواند تا بتواند وکیل شود چراکه معتقد بودند آینده ای در بازیگری وجود ندارد.

عزت الله انتظامی

شباهت آنتونی کویین و عزت الله انتظامی 31 خرداد سال 1303 در محله سنگلج تهران متولد شد. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال 1326 وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید. وی پدر مجید انتظامی آهنگ‌ساز و نوازنده است.

عزت‌الله انتظامی فعالیت هنری خود را با پیش‌پرده‌خوانی در تماشاخانه‌های لاله‌زار شروع کرد؛ او پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و فرهنگ تهران رفت؛ در سال 1320 نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان اولتیماتوم نوشته پرویز خطیبی به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پاریس خیابان لاله‌زار اجرا کرد و تا سال 1326 توانست در بیش از ده نمایش نقش‌پردازی کند. سپس، در سال 1351، پیش‌پرده‌خوانی در ایران و نیز کار هنری هنریش فون کلایست موضوع پایان‌نامه کارشناسی او در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران شد که با امتیاز «بسیار خوب همراه با تشویق کتبی» به تأیید استادانش، من جمله بهرام بیضایی، رسید.

بازی در فیلم واریته بهاری (1328) به کارگردانی پرویز خطیبی نخستین تجربه سینمایی انتظامی است. او بیست سال بعد، در 1348، در گاو ساخته? داریوش مهرجویی بازی کرد: در نقش مش حسن، که در فراق گاوش می‌نالد و با او همزاد پنداری می‌کند، و شرایطی را به وجود آورد که بازیش در فیلم گاو نقطه عطف و تحولی شگرف در تاریخ بازیگری سینمای ایران شد. بازی‌های او در دیگر آثار مهرجویی همچون آقای هالو،  دایره مینا،  پستچی،  اجاره‌نشین‌ها،  هامون و بانو از کار‌های ماندگار این زوج هنری است. انتظامی در فیلم‌های کارگردانان مطرح دیگری، چون علی حاتمی،  ناصر تقوایی،  مسعود کیمیایی،  رخشان بنی‌اعتماد،  مسعود جعفری جوزانی و محسن مخملباف نیز بازی کرده‌است. او در فیلم مستند عشق‌پرداز به کارگردانی محمدهادی کاویانی در کنار محمود فرشچیان حضور داشته‌است.

انتظامی پس از انقلاب و به خصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش‌ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد. بازی او در فیلم‌های حاجی واشینگتن،  اجاره نشین‌ها،  گراند سینما،  هامون،  بانو،  گاو،  ستارخان،  صادق کرده،  خانه خلوت،  ناصرالدین شاه اکتور سینما،  روز فرشته،  روسری آبی،  مینای شهر خاموش،  ستاره‌ها 1: ستاره می‌شود،  دیوانه از قفس پرید،  خانه‌ای روی آب و راه آبی ابریشم اوج هنرنمائی او و فیلم‌های ماندگار او در کارنامه سینمائیش است. او در گاوخونی دومین همکاری اش با بهروز افخمی را تجربه کرد و جایی برای زندگی چهارمین تجربه‌اش با محمد بزرگ‌نیا بود. او برای اولین بار با مسعود کیمیایی در سن 79 سالگی در فیلم حکم همکاری کرد.

نقش رضا در فیلم حکم شبیه یک دن کورلئونه است. عزت‌الله انتظامی اولین بازیگر ایرانی بود که موفق به دریافت جایزه از فستیوال بین‌المللی شد. وی برای بازی در فیلم گاو جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو دریافت کرد.